Followers

Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater

Sensasi Selebriti | Berita Hiburan, Gossip Artis, Gambar Selebriti Terbaru, Filem, Muzik, Video & Teater


Didicazli Teruja Duet Bersama Gisel Indonesian Idol

Posted: 01 Jan 2011 08:16 PM PST

Semasa 3 hari di Singapura, Budiey berpeluang menemubual seorang penyanyi lelaki, Didicazli namanya. Seingat Budiey, beliau pernah datang ke Malaysia untuk mempromosikan album beliau pada tahun 2009. Tapi Budiey tak berpeluang untuk bertemu dengan beliau.

Pertemuan dengan Didicazli dirancang oleh pihak Life Records Singapura di Cash Box Family Karaoke, Cuppage Plaza, Orchard Road pada 27 Disember lalu. Didicazli sebenarnya dilantik sebagai duta pusat karaoke tersebut selama 2 tahun kontrak. Jadi, sambil makan-makan, kami boleh berkaraoke di sini bersama Didicazli.

Kalau nak tahu, Didicazli ni dicungkil bakatnya semasa beliau menjadi vokalis kumpulan Dikir Barat. Haa, jangan tak tahu, kat Singapura pun ada pasukan Dikir Barat yang tak kurang femes kat sana.

Menurut Didicazli, beliau bukan tak mahu terlalu expose dan buat promosi di Malaysia. Jauh di sudut hatinya, dia mahu betul-betul dikenali di Singapura dulu, barulah boleh mengembangkan nama di luar negara. Budiey rasa dengan bakat vokal dan boleh mencipta lagu, beliau boleh mengembang nama di Malaysia seperti Imran Ajmain. In fact, sebahagian besar lagu yang terkandung dalam albumnya adalah hasil dari ciptaan beliau sendiri. Cuma mungkin masa dan peluang serta nasib kena diambil kira jugak.

Album Terbaru Didicazli

Terbaru, Didicazli baru sahaja melancarkan sebuah album kompilasi plus dua buah single terbaru dalam bentuk VCD dan DVD. Untuk melariskan lagi album ini, Didicazli mencipta sendiri lagu-lagunya dan diterbitkan pula oleh penerbit dari Indonesia. Sekaligus, ini dapat memperkenalkan Didicazli di Indonesia. Menurut Didicazli, sokongan Singapura dan Indonesia sangat menggalakkan.

Proses mencipta lagu untuk album terbaru ini bermula pada bulan Januari tahun lepas dan dirakam di Indonesia. Album ini diterbitkan Ryan S. Pitna yang turut terkenal dengan sebagai penerbit untuk penyanyi terkenal di Indonesia.

Ciptaan lagu Didicazli yang kedua ciptaan Berteman Rindu diterbitkan oleh Irwan Simanjuntak yang pernah menerbitkan album Anuar Zain.

Sebagai rangka promosi di Indonesia, Didicazli turut terbang ke Indonesia untuk menyanyi di beberapa showcase. Di sana, Didicazli ada buat persembahan di 5 tempat.

Lagu Berteman Rindu duet bersama penyanyi Indonesia, Gisel adalah langkah percubaan untuk memperkenalkan diri di Indonesia. Menurut Didicazli, idea dan inspirasi semasa mencipta lagu diambil dari pengalaman yang dilalui oleh kawan-kawannya. Lagu Dambaan pula turut dimuatkan dalam filem Si Rempit yang dipilih sebagai lagu runut filem tersebut.

Menurut Didicazli, perjalanannya untuk menjadi seorang penyanyi yang berjaya perlu melalui jalan yang berliku. Ada satu ketika beliau merasa sangat hampa dengan lagunya yang tak mampu menarik minat pendengar. Namun, mungkin dengan berkat Didicazli bersedekah hasil dari duit simpanannya kepada Rumah Anak Yatim Al-Jamiah. Alhamdulilah selepas 6 bulan, lagunya meletop di radio dan memasuki carta radio. Alhamdulilah, Didicazli percaya dengan rezeki Tuhan.

Beliau masih lagi pelajar di Singapore Institute Management. Cuma sekarang, Didicazli tengah bercuti untuk buat promosi album.

Menyentuh tentang perkahwinan, DIdicazli menyatakan beliau berhasrat mahu bernikah di Masjidil Haram. Menurutnya, beliau pernah mengerjakan umrah pada tahun lalu. Di sana beliau kagum dengan keindahan dan kedamaian di sana. Selepas pergi ke sana, Didi berhajar untuk ke sana lagi bersama dengan kekasihnya. Beliau memilih untuk bercinta dengan orang yang bukan dalam industri hiburan. Buat masa ini, Didi masih lagi berkawan dan dalam peringkat mengenal seseorang.

Didicazli

Didicazli

Didicazli

Click on the following buttons to share this article with your friends:

Baca artikel lain yang berkaitan:

  • Ujibakat Akademi Fantasia 6: Tarikh & Tempat Audition
  • Dayang & Marcell SAYANG Concert Esplanade Singapore
  • AMERICAN IDOL SEASON 8
  • Photo Simon Cowell is Shirtless, Half Nude Naked Pix Celebrities
  • David Cook Winner American Idol
  • Hotlink Sends Lucky Customer to Watch American Idol
  • Video Ashraf Sinclair Duet Nyanyi Lagu Bersama Bunga Citra Lestari
  • Melinda Doolittle Gagal Jadi Finalis American Idol
  • Agnes Monica Cinta Dirly Dave?
  • Jordin Sparks Juara American Idol 6
  • Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

    Gambar Ifa Raziah di Party Masquerade Media Hiburan

    Posted: 01 Jan 2011 07:36 PM PST

    Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • Twitter
    • RSS

    Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!

    Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!


    Sabrina enggan lama menjanda

    Posted: 01 Jan 2011 06:37 PM PST




    KISAH penceraian pelakon, Sabrina Ali Dah Khan bersama bekas suaminya, yang juga seorang pengurus artis, Shahrin pada Mei tahun lalu sememangnya memberi kesan yang begitu mendalam terhadap diari hidup pelakon ini.

    Keretakan rumahtangga yang menjadi kenangan hitam dalam hidup Sabrina tidak pernah sesekali mengakibatkan pelakon berketurunan Pakistan dan Afghanistan itu serik didampingi lelaki.

    Berpegang prinsip hidup harus diteruskan, dia kini diulit bahagia dengan kehadiran kekasih baru yang mengisi kekosongan hati.

    Jejaka yang dimaksudkan, dari Raub, Pahang bernama Amir, 29. Berkongsi kisah gembira, Sabrina menceritakan, perkenalan bersama ahli perniagaan muda itu bermula secara kebetulan dalam sebuah majlis.


    SABRINA tidak serik didampingi lelaki.


    Lebih daripada menjalin cinta, mereka turut merancang membina mahligai perkahwinan pada tahun ini, jika jodoh ada tertulis.

    "Sepanjang perkenalan dengannya, saya melihat kami mempunyai keserasian yang begitu kuat dan dia menerima saya dan anak saya seadaanya. Walaupun masih terlalu awal, saya tidak menolak kalau dia jodoh saya," jelas Sabrina yang bakal muncul dengan filem Khurafat, 13 Januari nanti.




    Mengulas pengalaman terlibat dalam filem seram pertama arahan Syamsul Yusof, itu, Sabrina menjelmakan watak Anna iaitu bekas teman wanita Johan lakonan Shamsul sendiri. Anna separuh gila apabila kekasihnya berkahwin dengan Aishah, lakonan Liyana Jasmay.

    "Saya masih tidak dapat melupakan penggambaran babak saya dimandikan sebagai jenazah di atas pengusung mayat pada pukul 2 pagi.

    Misha berdepan misteri hidup

    Posted: 01 Jan 2011 06:35 PM PST




    TAHUN baru 2011 mulai berputaran. Dari satu sudut, bunga-bunga tiba-tiba berkembang dari jantung alam, seperti buih di jantung lautan.

    Ketika embun musim baru masih basah di dedaun semalu, wangian udara pagi memunculkan satu simbolik, tanda permulaan rencana awal sedang berkisar. Selumat mana kisaran itu, ia terpulang kepada si pemilik jiwa raga, mahu ia dijadikan resipi makanan jiwa atau hiasan di botol kaca.

    Genap usianya 29 tahun menjelang 6 Januari ini, wanita Capricorn bersuara gemersik ini merupakan sebahagian daripada pengisar resipi tadi, lebih tepat lagi dia juga sebahagian daripada penyusun silang kata 2011.

    Papan silang katanya telah lama cuba diselesaikan, namun setahun berlalu, kotak-kotak kosong itu hanyalah terisi oleh ayat pelbagai definisi. Banyaknya ia sekadar andaian-andaian yang tidak menampakkan hujung pangkal. Lebih dahsyat lagi, ungkapan yang tersurat mahupun tersirat mengheretnya ke lembah fitnah yang menebarkan bau sedikit memualkan.

    "Jujurnya saya tidak jelak dengan pertanyaan-pertanyaan yang dikemukakan. Tetapi ia jadi memualkan apabila bermacam versi fitnah ditaburkan sesuka hati. Kalau ia melibatkan saya seorang tidak mengapa, tetapi kepada pihak yang tidak tahu menahu, impaknya lebih daripada yang dijangka," ungkap pelantun lagu Cinta Adam & Hawa itu tentang gosip perkahwinannya yang mendahului pengumuman tuan empunya badan.

    Sejak awal tahun sehinggalah lupus kalendar 2010, khabar angin perkahwinan Misha Omar tak pernah padam. Ada sahaja versi baru yang masuk mencelah, kononnya sudah kahwin di Kelantan, jadi isteri ketiga seorang jutawan bertaraf 'datuk' dan terkini, tarikh 1.1.11 diuar-uarkan sebagai tarikh muktamad ijab kabul Misha disatukan bersama pasangannya.

    "Saya menafikan, berita itu tidak benar namun secara peribadinya, kesediaan saya ke arah itu telah ada. Tahun 2011, mungkin menyaksikan saya berubah status, daripada bujang kepada isteri orang.

    "Pokok-pangkalnya, saya masih merasakan masih terlalu awal untuk bercerita. Setakat ini, belum ada yang merisik, tidak menafikan ada yang bertanya, cuma masa sahaja yang akan menentukan.

    "Sebagai selebriti, saya sedar tanggungjawab saya. Tidak sesekali perkara itu akan dirahsiakan kerana itulah detik penting yang akan melengkapkan kewanitaan saya selama ini," katanya melabuhkan senyum di bibir mongelnya.

    Dari sinar di sebalik kelopak matanya, sah ada kumbang sedang menebarkan debunga di laman jiwa. Menanyakan kepadanya, sudah hampir benarkah masa yang dimaksudkan itu, Misha menyedut dan melepaskan nafasnya panjang.

    "Cukuplah saya katakan, bahawa saya sangat gembira ketika ini. Jika ada yang bercerita, anggapan saya itu satu petanda yang baik. Telahan-telahan orang itu saya anggap sebagai doa.

    "Saya tidak mahu berkahwin atas tekanan, saya mahu ia berjalan setenang-tenangnya. Sebelum ini pun saya pernah kecewa bercinta jadi dalam hati tetap ada bibit curiga," katanya.


    MUSIM cinta datang lagi. Sebagai wanita biasa, Misha akui, dia tidak mampu menolak kata hati. Jika jodoh tertulis buatnya, lelaki yang sedang dikenali mungkin jawapan kepada 'misteri' hidupnya di hari muka.


    Tidak mampu berlindung lagi di balik telunjuk, sepetang yang bening Khamis lalu, Misha mencurahkan rahsia hati. Benarlah, dia sedang meladeni semusim yang indah; musim cinta!

    "Di hati yang dalam, saya sedang bahagia disayangi, dihormati dan dimanjakan. Layanan-layanan yang sebegitu menjadikan saya mudah terharu dan tersentuh. Dia mungkin orang yang tepat, mungkin juga jawapan kepada misteri hidup yang saya cari-cari selama ini.

    "Orang boleh lihat kegembiraan saya dan bagi saya, itu tenaga yang saya peroleh daripadanya," buka si anak Kota Bharu, Kelantan ini ke sehelai lagi lembaran buku hatinya.

    Siapakah 'dia' yang dimaksudkan Misha? Sehelai lagi halaman dirinya diselak. Kali ini, Misha sedikit berhati-hati, tidak mahu terburu-buru tidak juga terlalu ingin membongkar segala. Terlihat optimis dari raut wajanya.

    "Dia lelaki biasa, seorang istimewa buat saya, saya sifatkan dia sebagai orang yang budiman," ringkas jawabnya, tidak mahu terus-terusan melayan perasaan.

    2011 penghujung era 20-an

    Puas membega-bega, mengacu-ngacu kisah personalnya, sang selebriti yang belum pudar sahamnya itu dialihkan sudut bicaranya. Kedatangan tahun baru yang sedang dilangkahi terkandung banyak rencana karier yang tidak pernah terhenti. Tempoh sembilan tahun bertahan gelaran anak seni, satu anugerah yang tidak bertepi. Tidak sekadar penyanyi, dia meluaskan bakat di pentas lakonan, teater dan pengacaraan.

    "Tahun ini juga, saya memasuki usia 29 tahun, tahun akhir zaman 20-an saya. Rasanya ia masih satu permulaan yang baik. Di ambang 30-an ini, saya semakin yakin melangkah dan selesa menjadi diri sendiri.

    "Setidak-tidaknya, saya tahu lantai ini sentiasa ada untuk saya berpijak, cuma kadang-kadang sahaja didatangi mimpi ngeri," katanya yang merancang tampil dengan sebuah album kompilasi berjudul Dia...Misha sekitar Januari ini.

    Lebih daripada itu, album yang mengumpul senarai hits dendangannya itu turut dilengkapi tiga buah lagu baru, Detik Antara Waktu, ciptaan Rudy Mohamad, Berlalu (Wain Grdeon/Ad Samad) serta sebuah lagu lama nyanyian Alleycat, Kerana yang dinyanyikan semula.

    Dalam perancangan yang telah disusun, album studio terbaru daripadanya juga bakal muncul. Memilih komposer unggul, M. Nasir sebagai Penerbit Eksekutif, album yang masih dalam perbincangan material itu juga menjadi sandaran kebangkitan Misha di arena seni suara.

    Dalam watak Tun Dr. Hasmah

    Selain album, kecintaan Misha terhadap pentas teater bersambung lagi. Selepas Uda & Dara, watak kecil dalam Muzikal Tun Mahathir 1, 2011 bakal mencabar kewibawaan Misha sebagai pelakon teater. Dia bakal menterjemah watak bekas wanita pertama Malaysia, Tun Dr. Hasmah Mohamad Ali menerusi Muzikal Tun Mahathir 2 yang akan dipentaskan di Istana Budaya bermula 21 Januari nanti.


    TAHUN 2011 meneruskan langkah Misha berpijak di lantai seni. Teater dan album baru jadi taruhan.


    "Setakat ini, itu satu tugasan yang sukar tapi saya ada kelebihan kerana sudah berada dalam produksi itu tahun lepas. Saya masih mencari sisi-sisi lain Tun Dr. Hasmah yang boleh dikembangkan. Kalau boleh saya mahu menampakkan kelainan berbanding penghayatan yang pernah disaksikan melalui Erra Fazira sebagai pembawa watak itu ketika dipentaskan kali pertama dulu," katanya akan membawakan watak isteri Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika beliau remaja.

    Menoktahkan edisi sulung Sensasi Bintang 2011, figura muzik yang cukup dikenali dengan deretan hits, Bunga-Bunga Cinta, Dedebu Cinta, Pulangkan, Ku Seru dan Nafas Cahaya sengaja diusik tentang popularitinya.

    Ibu angkat kepada Muhammad Adam Emir, 5, itu mengakui, sudah acap kali didatangi pertanyaan yang sama. Masih berduitkah dia, masih popularkah bahkan jentera Nissan Murano yang dipandunya turut menjadi persoalan. Mungkin pertanyaan-pertanyaan itu hadir ekoran kelibat Misha yang agak sepi daripada publisiti.

    Tertawa kecil sebelum memikirkan bahasa paling mudah difahami, begini jawabnya:

    "Saya masih bekerja dan ke mana pun saya berada, rasanya umum tahu 'pakej' saya. Saya selesa begitu, tidak terlalu mahu berada di depan jika tiada produk yang mahu dipersembahkan."

    Tidak tahan godaan wang

    Posted: 01 Jan 2011 06:34 PM PST


    RAMAI gadis tempatan terperangkap dengan dunia pelacuran kerana mahu hidup mewah. - Gambar hiasan


    KUALA LUMPUR - Bermula dengan mahu mencari wang bagi menggantikan komputer riba pemberian ibu yang hilang ketika di asrama, Arin (bukan nama sebenar), 27, tidak menyangka dia akhirnya terjebak dalam dunia pelacuran kelas atasan yang tidak pernah dikenalinya sebelum ini.

    Meskipun dia terlibat dalam dunia penuh noda itu selama 45 hari sahaja, ia sudah cukup untuk menyebabkan gadis itu merasakan dirinya sangat kotor berbanding insan lain di dunia ini.

    Malah bekas pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan itu yang kini bekerja di sektor awam, masih tidak percaya tentang hakikat sisi gelap hidup yang dilaluinya itu.

    "Saya perlu mendapatkan RM3,000 untuk menggantikan komputer tersebut tetapi ia bukan mudah bagi seorang pelajar seperti saya," katanya secara jujur dalam pengakuan terbuka kepada Kosmo! Ahad baru-baru ini.

    2011 transisi diri Fahrin

    Posted: 01 Jan 2011 06:32 PM PST




    SAAT Fahrin Ahmad meluah keinginan untuk memperlahankan kariernya sempena pembukaan laman 2011, sebilangan pihak mula membuat interpretasi bahawa pelakon kacak itu mahu mengucap selamat tinggal kepada daerah seni.

    Hakikatnya, tidak pernah terlintas di kotak fikiran Fahrin untuk berlalu pergi daripada bidang yang membuka rezekinya. Malah, jauh sekali untuk lelaki semuda 32 tahun itu mengambil kata putus bagi menghentikan khidmatnya sebagai anak wayang.

    Cerita ingin memperlahankan kerjaya lakonan sebelum ini tidak lebih sekadar resolusi tahun baru Fahrin. Soal bersara, belum lagi tertulis dalam kamus hidupnya.

    Benar, Fahrin beberapa tahun lalu mula memperlihatkan reaksi bosan terhadap permainan industri hiburan. Dipalit beberapa kontroversi, dia menjadi saksi keharmonian hidupnya sedikit terancam. Namun, itu bukan situasi membuatkan dia berputus harap.

    Enam tahun melewati pahit manis berstatus pemain seni, Fahrin puas mengisi komitmen sebagai pelakon. Malah, biar kehidupan personalnya mula dirampas satu persatu, dia masih menggagah diri membawa sekeping tubuh yang penuh ambisi.

    Sensasi Bintang: Sejak bila terfikir untuk memperlahankan karier lakonan?

    FAHRIN AHMAD: Sejak kali pertama bergelar pelakon, dalam hati saya kuat mengatakan untuk mempersiap diri bagi menceburi bidang lain demi menjamin masa depan lebih baik. Tawaran lakonan bergantung kepada permintaan, bayangkan kalau suatu hari nanti saya jatuh sakit, saya harus menanggungnya sendiri. Kalau bersikap lupa diri, itu lebih memudaratkan. Jadi, saya ingin melakukan sesuatu selain berlakon.

    Tidakkah keputusan itu terlalu drastik?

    Sebelum saya menamatkan pengajian dalam Sarjana Muda Undang-Undang di Universiti Teknologi Mara (UiTM) lagi, keluarga tidak merestui karier seni. Mereka risau tentang banyak perkara. Tetapi, saya tekad meneruskan nasib dalam bidang ini. Pada waktu sama, saya sentiasa bersikap rasional dan berpijak di bumi nyata. Saya selalu terfikir untuk memiliki perancangan lebih mantap pada masa depan, tambahan pula apa yang ada depan mata bersifat sementara. Bukan saya sendiri, artis lain juga kena ada perancangan sama.

    Tidakkah ia seperti memberi kenyataan hangat-hangat tahi ayam?

    Sebenarnya berlaku salah persepsi. Ingin saya jelaskan di sini, bersara bukan perkataan yang tepat. Saya mahu menceburi bidang keusahawanan. Tiada manusia boleh buat pelbagai benda pada satu masa. Jadi, saya kena bijak membahagi waktu dengan memperlahankan aktiviti seni. Jangan salah anggap kerana jadual penggambaran saya penuh sehingga Jun ini. Sebab itu, saya panggil tahun 2011 sebagai transisi diri. Selama ini masyarakat mudah memperlekeh dan memandang rendah golongan artis. Saya harap perubahan ini mendapat restu peminat. Apa jua keputusan, saya anggap ia ada hikmah.


    FAHRIN ingin terlibat dalam bidang keusahawanan selepas ini.


    Adakah ia seperti bermain tarik tali supaya pengarah berebut untuk mengambil anda berlakon?

    Saya sangkal dakwaan ini. Kalau buat macam itu, ia umpama publisiti dan gimik murahan sedangkan saya seorang yang berfikiran panjang. Saya percaya, ramai bersetuju apabila umur memasuki 32 tahun, setiap manusia ada cita-cita untuk memiliki lebih jaminan dan berkeluarga. Tanpa prejudis, saya beranggapan, jika saya berada dalam bidang seni untuk tempoh panjang ditambah tuntutan masa dan peribadi, ia dilihat kurang ideal untuk menjalani kehidupan berumah tangga. Ini cuma pendapat peribadi saya.

    Apakah kenyataan itu dipengaruhi emosi selepas berdepan pelbagai kontroversi?

    Saya mahu menyimpulkan ayat yang paling sesuai untuk jawab soalan ini. Saya harus mengaku, adakala hati ini diselubungi kesedihan dan rajuk kerana kehidupan sebagai anak seni tidak seindah seperti disangkakan. Selain daripada faktor perancangan kerana enggan bergantung harap pada lakonan semata-mata, saya rasakan, berada dalam bidang ini menuntut harga yang terlalu tinggi harus dibayar. Semakin hari semakin mencabar malah, dunia seni banyak merampas, menghukum dan prejudis terhadap hidup saya. Tetapi, saya tidak menyalahkan orang lain dan tidak menyesal bergelar anak seni. Ia sebenarnya terpulang kepada kebijaksanaan saya menguruskan hidup sendiri. Saya percaya, rakan artis lain juga ada perancangan masing-masing.

    Selain mengurangkan aktiviti seni, apa lagi yang ingin anda lakukan?

    Walau apa terjadi, bidang pengacaraan tetap diteruskan sehingga bila-bila. Pengacaraan dan lakonan punya perbezaan. Tuntutan masa sebagai pelakon sangat tinggi. Pengacaraan menjadi jiwa sebenar saya. Kalau boleh, saya mahu memperbanyakkan peluang mengacara termasuk mengendalikan program bual bicara sendiri. Ia tidak bermakna saya berhenti terus daripada lakonan dan tidak menolak kemungkinan berlakon hingga tua. Saya tidak akan hilang terus daripada lakonan. Kalau usia semakin meningkat, jika ditakdirkan saya terus berlakon, ia sekadar minat dan untuk melepaskan kerinduan semata-mata bukan sebagai punca utama pendapatan seperti sebelum ini.

    Benarkah keputusan memperlahankan karier dibuat kerana merancang untuk berkahwin pada tahun ini?

    Tidak juga. Pada saya, apa yang dilakukan sekarang merupakan perancangan menjadikan saya seorang insan lebih baik. Macam saya cakap tadi, ia hanya mempersiapkan diri sebagai jaminan masa depan. Iyalah, kalau suatu hari nanti saya berkahwin, pasti keluarga hendak bergantung dan memerlukan saya. Jadi, tidak bagus jika sebagai lelaki dan suami, saya tiada perancangan mantap untuk menggembirakan mereka. Kebahagian mereka kebahagiaan saya.

    Anak bimbang ayah sering sakit

    Posted: 01 Jan 2011 06:31 PM PST


    AHMAD menatap akhbar Kosmo! yang memaparkan kisah dirinya menggunakan kanta pembesar di rumahnya di Kampung Alor Mengkudu, Alor Setar semalam.


    ALOR SETAR – Keluarga seorang warga emas berusia 110 tahun, Ahmad Md. Isa bimbang masalah kesihatan yang dihadapinya boleh menimbulkan kesukaran kepada bakal wanita yang mahu mengahwininya.

    Anak perempuannya, Fatimah, 64, memberitahu, sejak kebelakangan ini bapanya sering diserang lelah dan batuk.

    Katanya, keadaan kesihatan bapa yang tidak menentu dikhuatiri boleh menimbulkan masalah kepada bakal isteri barunya.

    "Sejak tiga hari lalu ayah kerap batuk dan lelah. Anak-anak bimbang boleh jadi masalah kepada bakal keluarga baru pula nanti," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.

    Umpama di lapangan terbang

    Posted: 01 Jan 2011 06:30 PM PST


    DUA penumpang melihat jadual perjalanan bas yang dipaparkan di skrin seperti yang terdapat di lapangan terbang di TBS-BTS, Kuala Lumpur semalam.


    KUALA LUMPUR – Terminal Bersepadu Selatan-Bandar Tasik Selatan (TBS-BTS) yang mula beroperasi semalam disifatkan seolah-olah terminal lapangan terbang memandangkan ia menyediakan kemudahan dan perkhidmatan terbaik.

    Tinjauan Kosmo! Ahad di terminal itu semalam mendapati rata-rata pengguna yang ditemui teruja dengan apa yang ada di terminal tersebut.

    Seorang pelajar kolej. Mohd. Farid Ahmad Norwawi, 22, berkata, dia yang kerap menggunakan perkhidmatan bas ekspres untuk pulang ke kampung di Ipoh, Perak cukup bangga dengan kecanggihan terminal berkenaan.

    "Semuanya kelihatan moden di sini termasuk sistem jualan tiket dan lokar menyimpang barang yang menggunakan sistem komputer.

    "Ciri-ciri tiket bas sama seperti tiket kapal terbang kerana di atas tiket tertera nama dan nombor kad pengenalan penumpang dan hanya mereka sahaja yang boleh menaiki bas," katanya.

    Datang dari Kedah memadu kasih

    Posted: 01 Jan 2011 06:29 PM PST


    SEBAHAGIAN daripada remaja perempuan yang ditahan pada operasi cegah maksiat di Ampang malam kelmarin.


    AMPANG - Seorang gadis sanggup datang dari Kedah semata-mata untuk meraikan sambutan Tahun Baru 2011 bersama kekasihnya yang bekerja di ibu negara.

    Namun begitu, tindakannya itu mengundang padah apabila dia dan kekasihnya dicekup selepas mereka didapati berdua-duaan di dalam sebuah bilik hotel bajet di Cheras Indah di sini malam kelmarin.

    Gadis yang berusia 25 tahun dan pasangannya yang berumur 26 tahun merupakan antara 142 pasangan beragama Islam yang ditahan pada operasi mencegah maksiat sempena Tahun Baru 2011 oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ).

    Enam daripada pasangan itu ditahan ketika berada di dalam bilik hotel manakala selebihnya ditahan di tempat-tempat awam.

    65 pendatang Kemboja ditahan

    Posted: 01 Jan 2011 06:27 PM PST


    SEBAHAGIAN daripada pendatang asing tanpa izin dari Kemboja diperiksa selepas ditahan di Kampung Mulia, Sungai Tiram, Johor Bahru semalam.


    JOHOR BAHRU - Sanggup meninggalkan anak berusia tiga bulan demi meloloskan diri daripada pihak penguat kuasa.

    Itu yang dilakukan sebahagian daripada 65 pendatang asing tanpa izin (PATI) warganegara Kemboja yang ditahan termasuk 15 kanak-kanak pada satu serbuan oleh anggota penguat kuasa Jabatan Imigresen di Kampung Mulia, Sungai Tiram di sini semalam.

    Menurut Timbalan Penolong Pengarah II Jabatan Imigresen Negeri, Amzari Abdul Jalil, serbuan digelar Ops Sapu itu bermula pada pukul 2.30 pagi dan melibatkan 80 anggota.

    Katanya, kesemua warga Kemboja terbabit melakukan kesalahan di bawah Seksyen 6 (1) (c) Akta Imigresen 1959/63 kerana tinggal di Malaysia tanpa pas atau permit yang sah.

    "Kami menahan 65 pendatang warga negara Kemboja yang terdiri daripada 37 wanita, 13 lelaki dewasa dan 15 kanak-kanak yang kesemuanya berusia lingkungan tiga bulan hingga 45 tahun.

    "Ketika serbuan, mereka sedang nyenyak tidur dan ada yang sanggup meninggalkan anak masing-masing untuk menyorok di kebun getah berhampiran bagi mengelak ditahan," katanya kepada pemberita selepas selesai operasi berkenaan.

    Durian runtuh buat wira Terengganu

    Posted: 01 Jan 2011 06:26 PM PST


    PARA pemain skuad bola sepak negara dijanjikan hadiah lumayan selepas memenangi Piala Suzuki AFF 2010, Rabu lalu.


    ENAM anak Terengganu yang membantu skuad kebangsaan menjuarai Piala Suzuki AFF 2010 baru-baru ini bakal memperoleh habuan lumayan daripada kerajaan negeri.

    Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said ketika mengumumkan perkara itu berkata, setiap daripada pemain itu akan menerima hadiah berupa sebidang tanah selain wang tunai sebanyak RM5,000.

    Menurutnya, pemberian itu merupakan tanda penghargaan daripada kerajaan negeri di atas kesungguhan anak-anak kelahiran Terengganu yang berjaya mengharumkan nama Malaysia di pentas antarabangsa.

    Katanya, pemain-pemain yang akan menerima hadiah tersebut ialah Mohd. Ashari Shamsuddin dan Mohd. Sharbinee Alawee yang kini mewakili skuad Terengganu serta Norshahrul Idlan Talaha dari skuad Kelantan.

    Tiga lagi pemain lain ialah dari skuad Harimau Muda A iaitu Mohd. Muslim Ahmad, Mohd. Faizal Muhammad dan Izzaq Faris Ramlan.

    "Saya cukup terharu dan bangga dengan kejayaan kita menjuarai Piala Suzuki selepas menanti selama 14 tahun. Kita masih mampu menjaringkan gol sekali pun beraksi di hadapan ribuan penyokong Indonesia dan ia adalah satu kejayaan penuh bersejarah.

    "Apa yang pasti, kejayaan ini turut melibatkan enam anak Terengganu dan kita (kerajaan negeri) telah bersetuju untuk memberi hadiah berupa sebidang tanah untuk tapak rumah dan wang tunai sebanyak RM5,000 kepada mereka," katanya ketika ditemui semalam.

    Menurut Ahmad lagi, pemberian sebidang tanah itu akan ditentukan mengikut daerah masing-masing dan majlis penyerahannya akan dilakukan dalam masa terdekat.

    "Kalau pemain itu berasal dari Kuala Terengganu, maka kita akan carikan sebidang tanah di Kuala Terengganu. Begitu juga kalau dia berasal dari Dungun ataupun dari daerah-daerah lain.

    "Kita lakukan semua ini kerana mahu menghargai jasa mereka pada ketika Terengganu kini merupakan antara kuasa utama sukan di Malaysia," jelasnya lagi.

    Rabu lalu, skuad kebangsaan yang dikemudi jurulatih K. Rajagobal mengakhiri kemarau 14 tahun dengan menjuarai juara Piala Suzuki 2010 selepas menewaskan Indonesia pada perlawanan akhir dengan agregat 4-2.

    Safee tak mahu mendabik dada

    Posted: 01 Jan 2011 06:26 PM PST


    SAFEE disambut bagai wira ketika pulang dari Indonesia, Khamis lalu.


    PERSIS legenda bola sepak negara, Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari. Itulah gambaran yang dapat diberikan ketika melihat aksi penyerang negara Mohd. Safee Mohd. Sali pada kejohanan bola sepak Piala Suzuki AFF 2010.

    Tidak keterlaluan sekiranya peminat bola sepak negara melabel Safee setaraf pemain legenda itu berdasarkan pencapaian itu.

    Begitupun, penyerang yang berasal dari Kajang, Selangor ini mengambil sikap rendah diri dan merasakan dia masih belum layak untuk disamakan dengan legenda terkenal yang diberi jolokan Super Mokh itu.

    Safee, 26, menjadi wira baru dalam arena bola sepak dan memberi harapan kepada seluruh rakyat Malaysia untuk kembali berasa bangga dengan pasukan kebangsaan yang satu ketika dahulu antara yang digeruni di rantau ini.

    "Saya berasa sangat bangga sekiranya ada yang menyamakan saya dengan Allahyarham Mokhtar. Itu adalah impian setiap pemain bola sepak untuk mencapai tahap seperti dia.

    "Tapi bagi saya tahap permainan saya masih belum layak untuk disamakan dengan beliau. Mokhtar Dahari berada dalam kelas dan tahapnya tersendiri," katanya.

    Mungkin tuah Safee datang dari jersi nombor 10 yang disarungnya sama seperti arwah Mokhtar.

    Kejayaan Safee menyumbat lima gol pada Piala Suzuki AFF 2010 melayakkan dia membawa pulang trofi sebagai penjaring terbanyak.

    Dia telah mengenepikan penyerang Indonesia, Cristian Gonzales yang mengumpul tiga gol untuk menduduki tempat kedua.

    Kejayaan itu turut mencipta sejarah paling berharga secara peribadi yang bukan sahaja membawa nama negara untuk julung kalinya menjuarai kejohanan dan menamatkan penantian selama 14 tahun.

    Dia meledakkan dua gol pada separuh akhir pertama menewaskan Vietnam 2-0 dan dua gol ketika final pertama menewaskan Indonesia 3-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil.

    Manakala pada final kedua yang berlangsung di Indonesia, Safee memastikan gelaran penjaring terbanyak menjadi miliknya apabila menyumbat satu gol biarpun Malaysia tewas 1-2.

    Meskipun tewas pada final kedua, jaringan Safee itu menyumbang kemenangan dengan agregat 4-2, sekali gus mengakhiri penantian 14 tahun untuk menjadi 'gergasi' Asia Tenggara.

    "Saya tidak pernah menduga atau meletakkan sasaran untuk menjadi penjaring terbanyak. Tambahan pula, ia merupakan kejohanan tertinggi di ASEAN.

    "Saya sangat berterima kasih kepada jurulatih kerana dia telah membantu saya untuk mencapai tahap ini," katanya kepada Kosmo! Ahad baru-baru ini.

    Menurut Safee, sebelum memasuki padang, misi utamanya adalah untuk membantu Malaysia mencipta kemenangan secara berpasukan dan tidak ada langsung memasang misi peribadi.

    Safee yang sudah berkeluarga dan mempunyai seorang puteri berusia dua tahun mula beraksi dalam saingan Liga Super seawal usia 19 tahun pada tahun 2003. Ketika itu dia beraksi bersama pasukan Kuala Lumpur sehingga tahun 2004.

    Dia sudah mula menunjukkan 'belangnya' apabila menjaringkan 11 gol dalam saingan Liga Perdana, sekali gus meletakkannya di tempat kedua di belakang Azman Adnan dalam senarai penjaring terbanyak di kalangan pemain tempatan.

    Kemudian dia menyertai Sarawak selama semusim pada 2006 dan menyarung jersi Selangor bermula musim 2007 sehingga kini.

    Safee pernah memberitahu dia menyimpan hasrat untuk beraksi di kelab-kelab luar negara suatu hari nanti.

    "Tapi, apa yang paling utama adalah untuk bersama-sama pasukan Malaysia bagi berterusan mencipta sejarah baru dan berusaha melakukan lebih banyak kejayaan.

    "Secara peribadi pula saya akan terus berusaha untuk meningkatkan tahap permainan bagi membolehkan saya mencuba nasib untuk menyertai kelab-kelab di luar negara.

    "Mungkin dalam masa satu atau dua tahun lagi," katanya.

    Safiq melakar sejarah peribadi

    Posted: 01 Jan 2011 06:24 PM PST


    SAFIQ menjulang trofi Piala Suzuki AFF 2010 selepas Malaysia menang dengan agregat 4-2 ke atas Indonesia, Rabu lalu.


    TUAH ayam nampak di kaki, tuah manusia tidak siapa yang tahu! Begitulah perumpamaan terbaik untuk menggambarkan untung nasib kapten skuad bola sepak kebangsaan, Mohd. Safiq Rahim.

    Safiq mencipta sejarah menjadi rakyat Malaysia pertama yang menjulang trofi Piala Suzuki AFF 2010 biarpun baru dua bulan menggalas tugas selaku kapten skuad negara.

    Pemain tengah berusia 23 tahun ini sudah mengetepikan pencapaian bekas kapten skuad kebangsaan terdahulu yang belum pernah mengecap pengalaman tersebut.

    Sejak kejohanan itu diperkenalkan dengan nama Piala Tiger pada tahun 1996, Malaysia hanya sekali berjaya mara ke final iaitu pada edisi sulung itu sebelum tewas 0-1 kepada Thailand.

    Bagaimanapun, sejarah yang dilakar Safiq bersama 21 pemain yang lain di bawah bimbingan jurulatih, K. Rajagobal tidak boleh dinilai berlandaskan nasib baik semata-mata.

    Ironinya, faktor usaha yang gigih, komitmen tinggi, kepimpinan utuh dan semangat kesukanan yang tulus ikhlas mendorong mencipta sejarah itu.

    "Kemenangan yang diraih hari ini bukan daripada usaha perseorangan sebaliknya kerjasama dan kegigihan sebuah pasukan yang mendahagakan kegemilangan sejak 14 tahun yang lalu.

    "Dulu saya memang ada impian untuk menyertai Piala Suzuki AFF tetapi tidak sangka mimpi itu menjadi kenyataan dalam masa yang begitu singkat," kata anak kelahiran Kuala Selangor, Selangor ini.

    Anak sulung pasangan Rahim Mohd. Yatim, 51, dan Aidah Majid, 42, berkata, selaku kapten skuad negara yang digalas buat julung-julung kalinya telah memberi tekanan kepadanya.

    Begitupun, sikap rakan-rakan sepasukan yang fleksibel dan terbuka membuatkan dia memimpin pasukan dengan begitu cekap, sekali gus berjaya merangkul piala berprestij di Asia Tenggara itu.

    Dia tidak berdepan masalah untuk memimpin rakan-rakan lain ke arah mencapai matlamat yang sama dan menunjukkan komitmen yang tinggi dalam semua perlawanan.

    Bercerita mengenai pengalaman pada final kedua Piala Suzuki AFF yang berlangsung di Stadium Utama Gelora Bung Karno di Indonesia pada Selasa lalu, Safiq berkata, perlawanan itu tidak begitu kritikal tetapi seimbang sahaja.

    "Disiplin tinggi yang ditunjukkan semua pemain telah memudahkan peluang untuk menjaringkan gol kemenangan.

    "Bekalan jaringan 3-0 yang telah diperoleh pada final pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil, ia telah meningkatkan lagi keyakinan saya dan pemain lain.

    "Justeru, saya begitu yakin dan memberi harapan tinggi serta berjanji kepada seluruh rakyat Malaysia untuk membawa pulang Piala Suzuki AFF itu," ujarnya kepada Kosmo! Ahad baru-baru ini.

    Dalam masa yang sama, kapten muda itu tetap merendah diri dengan memuji pasukan lawan, Indonesia.

    Shafiq berkata, mereka masih lagi pasukan yang bagus dan memberi persaingan yang hebat, sekali gus tertarik dengan sikap pemain lawan yang tidak mudah putus asa.

    Dia juga mengakui kemenangan ini, sama sekali mengubah persepsi masyarakat tempatan dan antarabangsa terhadap pasukan bola sepak kebangsaan.

    Ia telah menjadi laluan baru ke arah menjadi sebuah pasukan gergasi Asia dan memiliki Piala Asia pada masa akan datang.

    Bagi Safiq impian untuk melayakkan ataupun menawan trofi Piala Dunia masih jauh lagi.

    Bagaimanapun dia percaya bahawa cita-cita itu pasti dapat dicapai secara berperingkat-peringkat dan menimba pengalaman sebelum menjadi juara dunia.

    "Ini adalah perkara biasa dalam senario arena sukan, apabila mana-mana piala yang berprestij tinggi menjadi milik negara tertentu sudah pasti matlamat yang lebih mencabar serta tinggi diletakkan ke atas pasukan tersebut.

    "Saya rasa memang mudah untuk meletak matlamat besar tetapi bukan mudah bagi merealisasikan dalam masa yang singkat. Maka, adalah penting bersikap realistik dan berusaha ke arah itu secara perlahan-lahan," jelasnya lagi.

    Untuk rekod, Safiq merupakan pemain tengah Selangor dan bekas pemain KL PLUS serta penjaring gol kemenangan Selangor pada perlawanan akhir Piala Presiden Malaysia 2007/2008 menentang Perak.

    Dia pernah mewakili pasukan bawah 20 tahun Malaysia ke Piala Belia Asia 2006 dan Sukan Asia 2006 di Doha.

    Dia membuat penampilan sulung bersama pasukan utama pada Kejohanan Bola Sepak ASEAN 2007 ketika menentang Myanmar dan kemudian hanya bermain untuk pasukan bawah 23 tahun.

    2011: Lautan manusia di New York

    Posted: 01 Jan 2011 06:24 PM PST


    ORANG ramai menjerit meriah ketika menyambut ketibaan tahun 2011 di dataran Times Square, New York semalam.


    NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Lautan manusia memenuhi Times Square di sini semalam untuk menyambut tahun 2011 dalam acara yang dimeriahkan dengan pertunjukan bunga api disebalik pertumpahan darah di Afrika.

    Sekitar sejuta orang hadir menyaksikan acara tradisi menjatuhkan bola seberat enam tan yang berisi 32,256 lampu LED dan 2,688 bola kristal di sini bagi menandakan bermulanya tahun 2011.

    Parti tahun baru di seluruh dunia bermula di negara-negara rantau Lautan Pasifik dan merebak ke rantau Oseania, Asia dan Asia Barat diikuti ke serata Eropah dari Moscow hingga ke Reykjavik sebelum sambutan berpindah ke benua Amerika.

    Di London, lebih 250, 000 orang berhimpun di tepi Sungai Thames bagi menyaksikan pertunjukan bunga api manakala kemeriahan tahun baru turut dirasai di kota-kota utama dunia termasuk Paris, Madrid, Vienna, Moscow, Taipei, Hong Kong, Tokyo dan Rio de Janeiro.

    Namun, di bandar raya Alexandria, utara Mesir, sambutan tahun baru di cemari serangan bom berani mati keatas sebuah gereja yang meragut nyawa sekurang-kurangnya tujuh orang dengan 24 yang lain cedera.

    Pihak berkuasa berkata, serangan disasarkan terhadap penganut-penganut Kristian setengah jam selepas tahun baru bermula.

    Kira-kira 3,000 kilometer ke selatan Mesir di Abuja, Nigeria, sebutir bom meletup yang menyebabkan empat orang terbunuh manakala 12 lagi cedera.

    Menurut pihak berkuasa, serangan berlaku di sebuah pasar dalam beberapa berek tentera di Abuja menjelang malam tahun baru.

    Badak air jadi kuda tunggangan

    Posted: 01 Jan 2011 06:23 PM PST


    MARIUS ELS menunggang badak airnya, Humphrey.


    PETRUS STEYNLAKES - Seorang petani, Marius Els bertuah kerana dapat menunggang antara haiwan paling ganas di benua Afrika, seekor badak air, lapor sebuah akhbar semalam.

    Nasib Els sememangnya baik kerana badak air berusia enam tahun dan bernama Humphrey itu merupakan haiwan peliharaannya sejak kecil lagi.

    "Ia dengan mudah dapat mengoyakkan tubuh lelaki dewasa seperti saya. Tiada orang yang berani mendekatinya, namun, saya menganggapnya seperti anak saya," kata petani tersebut.

    Humphrey tinggal di sebuah tasik buatan manusia sedalam 18 meter di sini, Afrika Selatan.

    Telan telur cacing untuk kurus

    Posted: 01 Jan 2011 06:20 PM PST


    CACING gelang hidup di dalam perut manusia dan boleh memudaratkan kesihatan.


    XIAMEN - Ramai mahasiswi di China sanggup menelan telur cacing gelang supaya mereka kelihatan langsing ketika sesi temuduga, lapor sebuah akhbar semalam.

    Tindakan ekstrem itu dilakukan berikutan kesukaran untuk mendapatkan pekerjaan bagi golongan wanita di bandar raya ini, wilayah Fujian, tenggara China.

    Telur-telur itu menetas di dalam perut dengan cacing-cacing gelang memakan zat makanan di dalam perut sekali gus menjadikan mereka kurus tanpa senaman atau diet.

    Namun, pakar-pakar kesihatan memberi amaran cara tersebut boleh memudaratkan kesihatan.

    Di China, wanita yang langsing memiliki lebih peluang untuk mendapatkan pekerjaan terutamanya di bandar-bandar besar di negara itu.

    Ikat cinta di depot

    Posted: 01 Jan 2011 03:03 AM PST

    AKHIRNYA...Siti Jawari (kiri) bersama  Muhammad Nurhisham diarak pegawai imigresen selepas majlis pernikahan, semalam.
    AKHIRNYA...Siti Jawari (kiri) bersama Muhammad Nurhisham diarak pegawai imigresen selepas majlis pernikahan, semalam.

    ALOR GAJAH: Biarpun bakal isterinya ditahan di Depoh Tahanan Imigresen Machap Umboo di sini, ia tidak menjadi penghalang buat seorang pengusaha restoran apabila nekad menikahi pasangannya dalam majlis sederhana di Surau Al-Taiyibah di pusat tahanan itu, semalam.

    Ibarat cinta tidak mengenal sempadan, Muhammad Nurhisham Gan Abdullah, 53, duda anak satu dengan sekali lafaz selamat diijabkabulkan dengan janda anak satu, Siti Jawari, 39, yang berasal dari Surabaya, Jawa Timur, Indonesia kira-kira jam 11.50 pagi dengan mas kahwin RM40.


    Pasangan itu dinikahkan Pendaftar Nikah Cerai Negeri Melaka, Abdul Halim Tawil, 43, dengan kehadiran kira-kira 50 kakitangan Jabatan Imigresen diketuai Komanden pusat tahanan itu, Abu Bakar Sidek Hasan termasuk ibu dan adik perempuan pengantin lelaki.

    Muhammad Nurhisham dari Jalan Bendahara, Bandar Hilir, yang mengusahakan restoran di Jalan Hang Tuah berkata, dia berkenalan dengan isterinya itu selama dua tahun sebelum merancang berkahwin pada hari ini (semalam), tetapi tempat pernikahan terpaksa diubah apabila isterinya itu ditahan imigresen 22 Disember lalu.


    Menurutnya, pengalaman melangsungkan majlis pernikahan di depot tahanan adalah sesuatu yang tidak dijangka, asalkan menepati ajaran Islam.


    "Alhamdullillah, akhirnya semua dapat diselesaikan hari ini (semalam). Kami tidak mahu menunggu lama sebab itu majlis pernikahan ini diadakan juga walaupun di dalam depoh.

    "Kami hanya mampu merancang, tetapi Allah s.w.t. menentukan dan saya berharap selepas ini apabila isteri dibebaskan, dia akan menetap di negara ini bersama saya dan anak perempuannya (daripada perkahwinan terdahulu).


    "Pada mulanya saya amat risau dengan perkahwinan kami mungkin akan tertangguh, namun saya berjumpa dengan pegawai imigresen di depoh berkenaan untuk memohon pernikahan dijalankan dan mereka bersetuju memberi kebenaran," katanya.Siti pula berkata, hatinya gembira bercampur sedih kerana tidak menduga akan melangsungkan pernikahan di depoh tahanan bersama suaminya.


    "Saya datang semula ke Malaysia pada 6 November lalu bagi menguruskan majlis pernikahan, sebelum itu ditahan pihak imigresen di sebuah pusat beli-belah kerana disyaki bekerja tanpa permit di negara ini.


    "Bagaimanapun, saya tetap gembira dan mungkin ada hikmah. Kami ucapkan terima kasih kepada imigresen terutama Abu Bakar kerana membenarkan melangsungkan majlis pernikahan yang tidak akan dilupakan sepanjang hayat," katanya yang mempunyai anak lelaki berusia 24 tahun, hasil perkahwinan pertama di Indonesia.


    Sebaik selesai majlis, Muhammad Nurhisham terpaksa meninggalkan isterinya di depoh itu untuk sementara kesnya selesai.


    Sementara itu, Abu Bakar berkata, upacara pernikahan itu adalah yang pertama kali diadakan di pusat tahanan berkenaan.


    "Pernikahan ini dilangsungkan atas dasar kebajikan terhadap tahanan kerana mereka juga adalah manusia dan perlu dilayan dengan baik.


    "Selain itu, kami juga mengadakan majlis kenduri secara bergotong-royong dan saya mendoakan pasangan ini akan kekal bahagia hingga ke akhir hayat," katanya.

    Pilih warna jarang dipakai

    Posted: 01 Jan 2011 03:01 AM PST

    CITA RASA MEWAH...gaun putih berperincian manik pada bahagian kain dan baju mencetuskan cita rasa mewah. Tambah unik potongan reben pada bahagian pinggang membuatkan mempelai bertambah langsing. Tambahan layah labuh untuk majlis di taman.
    CITA RASA MEWAH...gaun putih berperincian manik pada bahagian kain dan baju mencetuskan cita rasa mewah. Tambah unik potongan reben pada bahagian pinggang membuatkan mempelai bertambah langsing. Tambahan layah labuh untuk majlis di taman.

    KESERIAN pengantin terserlah apabila bijak memadankan busana menerusi rona serta tema majlis perkahwinan.

    Kini mempelai semakin bijak memilih konsep majlis daripada tradisional sehingga moden, malah gaya atau tema Inggeris semakin mendapat tempat.

    • Foto

      MENYERLAH...biru warna selamat dan sering menjadi pilihan pengantin. Selain warnanya yang ceria, busana rona ini akan membuatkan si pemakai bertambah langsing bersama rekaan gaun dipadankan layah panjang.

    • Foto

      ANGGUN...kombinasi merah dan putih pada rekaan gaun labuh berkonsep Inggeris menambah keanggunan wanita sebagai ratu sehari. Tambahan perhiasan seperti rantai dan anting-anting menambah seri.

    • Foto

      HITAM ITU MENAWAN...tidak ramai mempelai berani memilih hitam sebagai tema pakaian, namun jika kena caranya busana hitam mampu menyerlahkan keanggunan si pemakai.

    Ini dapat dilihat bukan saja menerusi hiasan dewan, pelamin dan bilik tidur, tetapi juga pakaian berkonsep sederhana dan moden namun menyerlah.

    Menurut Perunding Majlis Perkahwinan yang juga Pe�ngarah Eksekutif Rins Suzana, Suzana Abdullah menjelang 2011 pakaian gaun labuh bertemakan gaya Inggeris daripada fabrik renda Perancis dengan perincian manik mewah dijangka semakin mendapat perhatian manakala rona putih dan perak melatari sebahagian majlis perkahwinan termasuk pelamin serta warna busana.


    Walaupun dalam majlis perkahwinan Melayu, putih sukar diterima kerana tidak ceria berbanding warna terang namun kini, busana putih mampu menaikkan seri pengantin apabila dipadankan dengan warna sampingan seperti biru, merah, perak, hitam dan ungu.Dalam majlis perkahwinan masyarakat Melayu warna terang sering menjadi tema majlis. Namun pada masa sekarang, peredaran zaman seiring dengan perubahan tema majlis perkahwinan.


    "Gaya moden dan sederhana tanpa membabitkan banyak warna menjadi pilihan pengantin," katanya yang sudah lapan tahun menyediakan perkhidmatan perkahwinan untuk pasangan di sekitar Lembah Klang.

    Tambahnya, bagi menyerlahkan keanggunan mempelai, mereka seharusnya memilih warna yang bukan menjadi kesukaan mereka.

    Misalnya jika cenderung memakai pakaian berwarna merah pilih busana dengan warna yang jarang dipakai. Selain itu pastikan rekaan sesuai dengan bentuk tubuh pasangan sama ada kurus, tinggi, rendah atau gempal.

    "Pasangan mempelai yang memilih warna yang jarang dipakai akan menyerlahkan lagi penampilan mereka pada hari persandingan.

    "Justeru mereka harus mendapatkan pandangan daripada perunding majlis perkahwinan dan bukannya berdasarkan minat saja manakala pengantin bertudung harus bijak memadankan de�ngan rekaan dan warna tudung," katanya yang memulakan perniagaan menerusi dalam talian sebelum membuka butik di Taman Permata Kuala Lumpur sejak dua tahun lalu.

    Suzana mengakui kebanyakan perunding majlis perkahwinan mengabaikan pakaian lelaki namun butik Rins Suzana menyediakan kepelbagaian pakaian yang lebih eksklusif bersesuaian cita rasa lelaki.

    Bekas penuntut jurusan sains komputer Universiti Teknologi Malaysia (UTM) yang berkongsi minat dengan suaminya Rudie Iswadie Ismail, 30, tidak pernah menyesal memilih bidang ini sebagai kerjaya.

    "Saya tidak menyesal meninggalkan bidang jurusan komputer dan beralih kepada fesyen. Ini kerana saya puas dengan apa yang saya lakukan kerana dapat berkongsi kebahagiaan dengan mempelai dan gembira apabila mampu memenuhi impian mereka," kata Suzana yang pernah menjadi penaja utama untuk Pameran Pengantin
    di KLCC pada Oktober lalu.

    Butik yang dibuka setiap hari kecuali Selasa dan Rabu bermula 10 pagi hingga 7 malam itu menyediakan perkhidmatan dekorasi majlis, pelamin, pakaian dan solekan untuk majlis pertunangan, pernikahan dan bersanding daripada harga terendah RM1,500.

    Ada apa dengan Syamsul-Liyana?

    Posted: 01 Jan 2011 02:58 AM PST

    MANJA...Liyana dan Syamsul bukan sekadar teman biasa.
    MANJA...Liyana dan Syamsul bukan sekadar teman biasa.

    DALAM diam ada cinta? Begitulah gerak tubuh dua pelakon utama filem Khurafat, Syamsul Yusof atau Syamsul, 26, dan Liyana Jasmay, atau Liyana, 22, sewaktu hadir pada sesi fotografi khas bagi mempromosikan filem seram itu.

    Tidak mahu hubungan mereka dihidu media, kedua-dua pelakon muda ini cuba menyembunyikan perasaan cinta yang sedang berbunga di hati masing-masing.

    • Foto

      SERASI...Layana dan Syamsul melakonkan peranan suami isteri dalam Khurafat.

    • Foto

      SYAMSUL...harap Khurafat akan mendapat sambutan baik penonton.

    • Foto

      LIYANA...mahu memberi tumpuan kepada nyanyian pada 2011.

    Apabila ditanya, masing-masing lebih selesa menyatakan mereka berkawan rapat dan terlalu awal untuk mengakui sedang hangat dilamun cinta.

    Begitupun cubaan mereka menyembunyikan hubungan cinta gagal apabila jelas kelihatan mesra sewaktu beraksi di hadapan lensa kamera.


    "Tidak! Bukan bercinta! Kami cuma kawan rapat. Saya tak nafi saya sangat selesa berkawan dengan Syamsul," ujar Liyana sewaktu didesak mengenai hubungannya dengan pengarah muda itu.Pelakon yang mula mencipta nama menerusi filem Castello itu tidak menafikan selesa berkawan dengan Syamsul kerana dia bersikap matang dan amat komited dengan apa yang dilakukan.

    "Saya tak pernah kenal Syamsul sebelum ini dan hanya memandang dari jauh apabila sesekali kami pergi menghadiri majlis anugerah.

    "Apabila ditawarkan membintangi Khurafat, saya terus terima kerana ingin menimba pengalaman dan bekerja bersama Syamsul. Lagipun ini adalah filem pertama saya bersama Skop Productions," katanya.

    Sepanjang sesi fotografi mereka langsung tidak kekok dan ada ketika kelihatan Syamsul menggenggam tangan erat tangan Liyana.

    Bercerita lanjut mengenai filem Khurafat, kata Liyana kerana tidak pernah mengenali Syamsul, dia meminta pemenang anugerah Pengarah Terbaik Festival Filem Malaysia ke-23 (FFM-23) itu menghabiskan masa lebih banyak bersama bagi mencari keserasian.

    "Sewaktu menjayakan Khurafat, hubungan kami biasa saja. Bagaimanapun selepas Khurafat barulah kami lebih rapat. Nak kata cinta rasanya terlalu awal. Hanya baru-baru ini saja kami jadi rapat. Saya tak berani hendak mengatakan kami bercinta. Biarlah orang tahu kami sedang berkawan rapat," katanya.

    Menyentuh mengenai kerjaya seninya sepanjang 2010 yang baru berlalu, jelas Liyana, dia bersyukur kerana segala berjalan seperti dirancang. Paling menarik, impiannya untuk bergelar penyanyi dapat direalisasikan dengan munculnya album dengan lagu Aku Tak Percaya Cinta.

    Dia juga gembira apabila cita-citanya hendak berlakon teater juga terlaksana dengan pembabitannya dalam Natrah 2 dan Siti Di Alam Fantasi sebagai menutup tirai 2010.

    "Saya bersyukur dengan apa yang saya peroleh sepanjang 2010. Alhamdulillah, apa yang dirancang nampaknya terlaksana dan untuk 2011 kerjaya saya dimulakan dengan filem Khurafat yang bakal ditayangkan pada 13 Januari 2011. Pada 2011, saya bercadang untuk tidak terlalu aktif dalam dunia lakonan dan mahu memberikan tumpuan kepada kerjaya nyanyian pula.

    "Selain itu, saya akan kembali menyudahkan pengajian yang tertangguh selama setahun

    di Sunway College dalam bidang seni persembahan. Bermula Januari ini, saya akan memasuki semester akhir, jadi penting untuk saya memberikan tumpuan penuh. Di samping itu dapatlah saya mencari lagu yang bagus dan menghasilkan single terbaru terlebih dulu," katanya.

    Sementara itu, Syamsul apabila diminta menjelaskan me�ngenai gosip cintanya dengan Liyana turut menolak mereka sedang hangat berkasih, tetapi tidak menafikan senang berkawan dengan pelakon kelahiran Kuantan itu.

    "Saya suka Liyana kerana dia banyak mengambil berat me�ngenai saya. Contohnya pada hari ini, setiap pakaian saya untuk sesi fotografi, dia menjadi penasihatnya. Lagipun tidak dinafikan Liyana ada kelebihan itu dan tahu apa yang cantik untuk saya gayakan. Liyana memang suka fesyen," katanya.

    Waktu sama, Syamsul akui Liyana sangat menyenangkan dan mampu membuat dia ketawa, malah sepanjang penggambaran Liyana mampu menghilangkan tekanan yang dialami.

    "Bayangkan menduduki bangku pengarah dan pelakon dalam Khurafat bukan mudah. Saya sangat tertekan dari sudut emosi dan fizikal. Bagaimanapun apabila ada Liyana, tekanan hilang kerana dia suka mengusik dan membuatkan kami semua ketawa," katanya.

    Selain itu, jelas Syamsul, dia senang dengan Liyana kerana pengalaman dimiliki dan mereka sering bertukar-tukar pandangan dan idea mengenai filem ditonton atau yang mahu dihasilkan.

    Menyentuh mengenai pencapaiannya sepanjang 2010, Syamsul menyatakan dia bersyukur apabila banyak perkara baik berlaku dalam kerjayanya walaupun waktu sama turut terpalit dengan pelbagai kontroversi, antaranya kemenangannya di FFM-23 dipertikaikan beberapa penggiat termasuk kawan baiknya, Farid Kamil dan Ahmad Idham. Begitu juga dakwaan mengatakan Syamsul cemburu apabila Farid dan bekas kekasihnya Diana Danielle berpacaran.

    "Apa juga yang berlaku di sebalik kemenangan di FFM-23, saya tetap memandangnya dari sudut positif. Ia menjadi pembakar semangat untuk menghasilkan lebih banyak filem yang bagus, sekali gus digemari penonton tempatan," katanya yang turut menang Lakonan Layar Terbaik bagi Evolusi KL Drift 2 pada Anugerah Skrin 2010 yang baru lalu.

    Bercerita mengenai impian�nya pada 2011 ini, jelas Syamsul, pastinya dia mahu melihat percubaan mengemudi karya seram, Khurafat diterima baik.

    "Saya mahu menghasilkan filem pelbagai genre dan Khurafat adalah percubaan pertama. Pada 2011, saya ada beberapa perancangan lagi termasuklah menghasilkan sekuel Bohsia. Di samping itu saya merancang menghasilkan satu filem cinta menampilkan gandingan pelakon Malaysia-Indonesia. Setakat ini ada beberapa nama yang terlintas di fikiran saya. Ini perancangan besar saya pada tahun 2011 bagi membawa karya Skop Productions ke pasaran Indonesia," katanya.


    PROFIL

    NAMA PENUH: Mohd Syamsul Datuk Yusof Haslam
    PANGGILAN: Syamsul
    TARIKH LAHIR: 21 Mei 1984
    USIA: 26 tahun
    TEMPAT LAHIR: Kuala Lumpur
    STATUS: Bujang
    KERJAYA: Pelakon, pengarah
    ANUGERAH: Pengarah Filem Terbaik, Penyunting Terbaik, Festival Filem Malaysia ke-23
    FILEM (sebagai pelakon): Khurafat, Evolusi KL Drift 2, Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam, Evolusi KL Drift, Gila-Gila Pengantin Popular
    FILEM (arahan): KL Gangster, Aku Bukan Tomboy, Khurafat, Evolusi KL Drift 2, Bohsia - Jangan Pilih Jalan Hitam, Evolusi KL Drift


    PROFIL

    NAMA PENUH: Liyana Jasmay
    PANGGILAN: Liyana atau Nana
    TARIKH LAHIR: 28 Mac 1988
    USIA: 22 tahun
    TEMPAT LAHIR: Kuantan, Pahang
    STATUS: Bujang
    KERJAYA: Pelakon, model, penyanyi
    ANUGERAH: Pelakon Wanita Terbaik, Festival Filem Malaysia ke-22
    FILEM: Castello, Syaitan, Papadom, Histeria, Kami The Movie, Malaikat Maut, Gadoh, Pisau Cukur, Duhai Si Pari-Pari, Niyang Rapik, Histeria, Misteri Jalan Lama, Khurafat & Senjakala
    DRAMA: Kami, Cinta Si Rempit, Laila Sari, Puaka Niyang Rapik
    ALBUM: Aku Tak Percaya Cinta

    Artis Kongsi Azam Sempena 2011

    Posted: 01 Jan 2011 02:56 AM PST

    PETALING JAYA: Apabila tahun 2010 melabuhkan tirainya, umum pastinya mendoakan kehadiran tahun 2011 lebih bermakna dalam hidup berbanding tahun sebelumnya.

    2011 yang menjelang memberi erti kepada sebahagian besar artis-artis kita. Ada yang ingin mendirikan rumah tangga, ada juga yang ingin mengukuhkan kerjaya agar memperoleh pendapatan yang lebih sebagai tuntutan nafkah kehidupan.

    Malah ada juga yang ingin menjalankan hidup kearah kebaikan dan membuang keburukan diri yang ada pada diri masing-masing.

    Begitu juga dengan selebriti-selebriti tempatan, mereka juga sudah merancang perkara yang terbaik dalam hidup dan yang mana tidak sempat dilaksanakan pada tahun 2010. Perancangan itu akan dibawa ke 2011.

    Oleh itu, mStar Online berkongsi pendapat dengan beberapa artis tempatan mengenai azam dan ucapan mereka sempena sambutan Tahun Baru 2011.

    Hans IsaacSelamat tahun baru 2011. Jangan selalu fikirkan tentang kerjasehingga lupa keadaan di sekeliling. Kita kena cari hidup yang seimbang. Carimasa untuk kerja, diri-sendiri, keluarga dan percutian. Jaga diribaik-baik.

    Fizz Fairuz:Selepas saya kalah sebanyak dua kali dalam Anugerah Skrin 2009 danAnugerah Bintang Popular 2009, saya mahu menang banyak anugerah padatahun 2011. Saya akan mencari kekurangan dan penyebab kekalahan untuk membaikikelemahan yang ada

    Fahrin Ahmad:Saya mahu memperlahankan karier seni saya dan mengubah transisi hidup.

    Syed Aiman:Saya berharap kerjaya saya lebih berjaya pada 2011. Kalau boleh sayanak aktif semula dalam lakonan seperti dahulu.

    Iqram Dinzly:Saya nak menunaikan haji di Mekah dan mendirikan rumah tangga. Sayajuga mahu meningkatkan jati diri. Apabila kita sudah kenal diri sendiri, baru kita boleh mengenali erti kemanusiaan.

    Nita Hamzah Memandangkan saya agak lama sepi tanpa lagu baru, saya akan tumpukan perhatian dalam kerjaya dengan kemunculan single lagu terbaru. Insya-Allah, tahun ini akan jadi lebih baik dari tahun-tahun lepas.

    Datuk Siti Nurhaliza Saya mahu terus menjadi insan yang berjaya sama ada dalam kehidupan, karier dan perniagaan. Selain itu saya mahu meneruskan agenda 2011 yang masih belum dilaksanakan seperti konsert, album dan sebagainya. Saya harap, tahun 2011 akan membuka rezeki lebih luas kepada saya dan keluarga.

    Erry PutraKalau boleh saya nak kahwin tahun ini walaupun masih belum bertemu dengan calon yang sesuai. Saya juga ingin berjaya dalam bidang nyanyian dan lakonan di samping berjaya di bidang perniagaan dan membuktikan insan seni juga boleh berjaya. Selain itu saya ingin tingkatkan keimanan saya kepada Allah serta berjaya dalam kehidupan.

    Alyah Saya nak kuruskan badan serta ingin menjadi duta produk tidak kira air mineral, kopi atau teh. Dalam pada itu, saya berharap agar perancangan untuk membuat konsert mini tercapai.

    Fazli Zainal Nantikan single terbaru saya, Suara Hati yang dicipta oleh Sharon Paul dan Ahmad Fedtri Yahya. Saya tidak ada terlalu banyak harapan. Cuma mengharapkan agar industri muzik Malaysia bangun semula seperti semangat bola yang berlaku baru-baru ini. Macam itulah semangat yang kita kena ada. Bukan sekadar pemain yang bertarung tetapi peminat perlu menyokongtanpa berbelah bahagi. Selain itu saya harap stesen radio mula menyokong lagu-lagu tempatan.

    Scha Al-Yahya Saya ingin menjadi seorang anak yang lebih baik dan seorang pelakon serta pengacara yang serba boleh. Kemudian saya ingin ingin mempelbagaikan watak dalam lakonan.

    Rabecca Nur Al-Islam Dengan kekuatan tenaga yang ada, saya ingin bekerja dengan lebih kuat sehingga ke tahap mendapat anugerah. Kemudian saya ingin membina sebuah keluarga yang bahagia hingga ke akhir hayat.

    Hunny Madu Semoga saya menggunakan masa dengan lebih produktif, belajar bahasa Sepanyol serta membanyakkan membaca berbanding tahun 2010 dan pada asa yang sama, saya ingin terbitkan album penuh sendiri bersama syarikat Mtertain Sdn Bhd.

    Zizan Raja Lawak Ingin menjadi orang yang lebih berdisiplin, cool, maju dan bijak. Saya juga ingin menjadi duta bagi kempen 'Tak Nak Pada Rokok'. Selain itu, saya ingin memberi kesenangan hidup kepada ibu dan ayah saya.

    Farah AsyikinSemoga saya dipanjangkan umur dan sihat walafiat agar dapat menjalankan perancangan yang ada dengan lancar. Semain itu saya berdia untuk dimurahkan rezeki.

    Ayu Raudhah Rasa Rugi Zaquan Tidak Bersama 'Harimau Malaya'

    Posted: 01 Jan 2011 02:56 AM PST

    PETALING JAYA: Pelakon Ayu Raudhah teringin melihat tunangnya, Zaquan Adha Abd. Radzak menyertai pasukan bola sepak negara, Harimau Malaya, yang berjaya meraih gelaran juara buat kali pertama pada Piala AFF Suzuki yang diadakan do Jakarta, Indonesia, Rabu lalu.

    Beritahu Ayu, walaupun Zaquan tidak dapat bersama pasukan tersebut untuk menumpaskan pasukan lawan kerana mengalami kecederaan, dia sekadar memberi sokongan dengan menyaksikan perlawanan bola sepak itu.

    "Memang terasa rugi pula bila Zaquan tiada dalam pasukan itu. Tapi nak buat macam mana, dah bukan rezeki dia. Tambah pula dia perlu berehat lagi dua bulan untuk pulih sepenuhnya daripada kecederaan yang dialami sebelum ini.

    "Tapi kami tetap menyokong pasukan itu, sampaikan kami menyaksikan perlawanan akhir di Stadium Bukit Jalil bersama penonton-penonton lain. Bila pasukan kita menang, kami begitu teruja dan seronok kerana semangat mereka ketika bermain menentang pasukan lawan Indonesia begitu tinggi.

    "Saya harap, pasukan bola sepak negara kita akan lebih maju dan kejayaan ini sebagai permulaan untuk meneruskan perjuangan sehingga ke Piala Dunia," katanya ketika dihubungi mStar Online, di sini, Jumaat.

    Sementara itu, persiapan perkahwinan pasangan tersebut telah pun siap hampir 70 peratus.

    Ayu yang bakal bernikah dengan Zaquan pada 20 Januari ini di Alor Setar akan menerima sebanyak lapan dulang hantaran berbalas lapan. Majlis resepsi akan diadakan pada sebelah malam.

    "Alhamdulillah, semua persiapan perkahwinan diuruskan oleh kakak saya, Jaja. Majlis di pihak lelaki pula akan diadakan pada 30 Januari 2011 di Negeri Sembilan.

    "Perasaan saya kini bercampur baur. Berdebar ada, teruja ada, takut pun ada. Maklumlah, bila nak tukar status dari bujang kepada isteri orang, pasti rasa janggal bukan.

    "Insya-Allah, segala perancangan dibuat berjalan dengan lancar dan harap saya dapat menjadi isteri yang lebih baik. Mungkin selepas bergelar isteri, saya akan kurangkan kerjaya lakonan," katanya.

    Faizal Yusup Meninggal Dunia

    Posted: 01 Jan 2011 02:53 AM PST

    KUALA LUMPUR: Pelakon Mohd Faizal Yusup, 33, meninggal dunia di Pusat Rawatan Islam (Pusrawi) di sini, Sabtu, kira-kira pukul 1.45 petang akibat serangan jantung.

    Menurut abangnya, Shaiful Yusup, 35, Allahyarham rebah ketika berada di bilik air rumahnya di Sentul.

    Akibat kejadian itu, Shaiful dan isteri Mohd Faizal iaitu Rosmunira Rashid, 27, membawa Faizal ke Pusrawi untuk mendapatkan rawatan kira-kira pukul 10 pagi.

    "Ketika di hospital, Faizal mengadu dadanya sakit dan berusaha untuk bangun sendiri tetapi saya halang," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Pusrawi di sini, Sabtu.

    Tambah Shaiful, ketika di Unit Rawatan Rapi (ICU), doktor mengesahkan dia mengalami masalah jantung apabila salah satu saluran pada jantungnya tersumbat.

    Bagaimanapun, keadaannya menjadi semakin kritikal sehinggalah dia disahkan meninggal dunia beberapa jam selepas dimasukkan ke hospital.

    Sementara itu, bekas isterinya, penyanyi Siti Nordiana atau Nana, 25, yang ditemui berkata Faizal ada menghubunginya beberapa hari lalu untuk bercakap dengan anak mereka, Muhammad Rayyan Nakhaie, 2, tetapi anaknya tiada bersama Nana pada ketika itu.

    Bagaimanapun, pada petang Sabtu, Nana mendapat panggilan telefon mengatakan Faizal dimasukkan ke hospital dan dia mahu melihat anaknya.

    Berikutan itu, Nana sempat membawa Muhammad Rayyan ke hospital dan Faizal sempat berjumpa dengan anaknya itu.

    Selepas berpisah dengan Nana, Faizal mendirkan rumahtangga dengan Rosmunira yang kini mengandung lima bulan pada awal tahun lalu.

    Turut kelihatan menziarahi Allahyarham di hopsital, pelakon Amyza Aznan, Zulkifli Ariffin, Pierre Andre, Sharifah Amani, Dira Abu Zahar, Liyana Jasmay dan Tania Hudson.

    Jenazah akan dibawa pulang ke rumahnya di Sentul, Sabtu dan dijadualkan dikebumikan di tanah perkuburan Islam Batu Muda, Batu Caves, Selangor kira-kira pukul 10 pagi Ahad.

    Kedatangan 2011, Faizal Tahir Mahu Tambah Anak

    Posted: 01 Jan 2011 02:52 AM PST

    Faizal Tahir

    PETALING JAYA: Penyanyi Faizal Tahir, berhasrat untuk menambahkan bilangan ahli keluarganya apabila mahu mendapatkan seorang lagi anak pada tahun ini.

    Sehingga kini Faizal telah pun memiliki tiga orang anak, Ahmad Mikaeel Zidane (4), Siti Raudhah Nur Iman (2) dan Ahmad Rifa'ie Zidane (1), hasil perkahwinannya dengan isteri, Siti Raihanim Noran.

    "Selain perancangan pembikinan album baru, saya juga mahu tambah anak," beritahu Faizal.

    Tambahnya, penambahan seorang lagi cahaya mata dalam keluarganya pasti menggembirakan dirinya dan isteri.

    Dalam pada itu, menjadi seorang suami, bapa dan lelaki dewasa juga membuatkan Faizal lebih selesa berkarya tanpa memikirkan untuk memperoleh sebarang kemenangan anugerah.

    Faizal Tahir bersama Amy Search dan Jaclyn Victor membawakan lagu Fantasia Bulan Madu pada Konsert Gempak Astro Revo

    Ini termasuklah Anugerah Juara Lagu 25 (AJL25) yang akan berlangsung pada 9 Januari ini dimana lagu Hanyut dan Selamat Malam dipertandingkan pada acara itu.

    "Dengan kehebatan penyanyi-penyanyi lain seperti Yuna, Meet Uncle Hussein, Hujan dan sebagainya, saingannya agak sengit. Apa-apapun saya tidak pernah mengharapkan kemenangan.

    "Cuma saya ingin persembahan saya pada malam itu boleh diingati penonton-penonton. Mungkin sesetengah penyanyi lebih memberi fokus pada kualiti vokal. Tetapi persembahan dengan gimik tertentu di pentas AJL yang akan saya lakukan.

    "Lagipun, dengan umur saya yang sudah berusia serta status sebagai seorang bapa, cara pemikiran agak berlainan apabila menyertai sesebuah pertandingan. Lainlah kalau saya berumur 20-an, keterujaan untuk menang pastinya ada," katanya.

    Faizal Tahir dikhabarkan akan cuba untuk menyanyi dalam air di sebuah kolam besar di atas pentas AJL25 nanti.

    'Ustaz Amirul' Keperibadian Ashraf Muslim

    Posted: 01 Jan 2011 02:51 AM PST

    KUALA LUMPUR: Pelakon Ashraf Muslim mengakui 50 peratus keperibadian watakUstaz Amirul yang dilakonkannya merupakan sifat dirinya sendiri.

    Drama Ustaz Amirul di TV3 mengisahkan tentang cabaran dan dugaan yangperlu diharungi oleh seorang lelaki berusia 30 tahun bergelar Ustaz Amirul yang baru tamat pengajian peringkat sarjana dalam bidang Usuluddin dari sebuah universiti Islam di Mesir.

    Dengan dikelilingi pelbagai kepura-puraan dan manipulasi budaya moden, Ustaz Amirul akan diduga keteguhan imannya sebagai pemegang amanah Allah dalam melaksanakan niatnya untuk memulakan kelas agamanya sendiri.

    Ustaz Amirul juga berjanji kepada ibunya, jika dia tidak mempunyai calon isteri sehingga dia berusia 30 tahun, ibunya mencari siapakah wanita yang layak bergelar isteri.

    Drama tersebut akan menggantikan Ahmad Durrah di slot Zehra setiap Jumaat bermula 7 Januari, pukul 9 malam.

    "Saya perlu menyampaikan dakwah kepada remaja-remaja. Watak Ustaz Amirul agak berlainan seperti watak ustaz lain yang pernah saya lakonkan sebelum ini.

    "Ustaz pun seperti manusia biasa lain yang perlu berhadapan dengan keputusan dalam hidup," ujar Ashraf.

    Seperkara yang menjadi kebimbangan pelakon drama Niyang Rapik dan Cinta Sempurna ini adalah selepas Ustaz Amirul disiarkan di televisyen.

    "Saya risau sekiranya drama ini membuatkan penonton akan membandingkan latar belakang diri saya di luar.

    "Saya juga perlu lebih berhati-hati sebelum melakukan sesuatu perkara. Mungkin dari segi perbuatan atau perkataan saya," ujarnya lagi.

    Sejak akhir-akhir ini, tidak dinafikan pelakon drama Ilusi dan Manjalara ini selalu melakonkan watak seorang ustaz.

    Kebetulan, terbaru dia turut muncul dalam filem Aku Masih Dara yang sedang ditayangkan di pawagam.

    Namun jika diikutkan Ashraf tidak menolak sekiranya ditawarkan watak antagonis atau jahat asalkan cerita itu mempunyai mesej berguna kepada masyarakat.

    "Sebagai pelakon, memang saya perlu versatil tetapi saya perlu juga memenuhi kehendak saya dalam menunaikan tanggungjawab kepada masyarakat.

    "Selepas ini, saya teringin untuk melakonkan watak orang bisu dan pekak pula," tambahnya yang turut sibuk menguruskan perniagaan penternakan kambing.

    Mahu Tiru Aaron Aziz, Taufik Batisah Ingin Ke Malaysia

    Posted: 01 Jan 2011 02:48 AM PST

    Taufik Batisah

    PETALING JAYA: Penyanyi Singapura, Taufik Batisah, 29, bakal mengikut jejak langkah aktor Aaron Aziz apabila bercadang untuk mengembangkan karier nyanyiannya di Malaysia.

    Menurut Taufik , dia ingin memberi nafas baru pada kerjayanya dengan menarik perhatian peminat-peminat muzik tempatan semula memandangkan dia pernah popular seketika sebelum ini dengan lagunya, Usah Lepaskan.

    "Insya-Allah, tahun depan saya akan turun ke Malaysia untuk memulakan karier nyanyian saya. Bukan setakat menyanyi, bahkan saya juga akan cuba berlakon dengan produksi-produksi tempatan, walaupun saya tak pernah menerima sebaran tawaran berlakon di sini (Malaysia) sebelum ini.

    "Penghijrahan ini bukan kerana tidak ada tawaran kerja di Singapura, tetapi saya cuma ingin mengembangkan lagi bakat yang ada.

    "Setakat ini, di Singapura, saya kurangkan aktiviti nyanyian dan fokus dengan lakonan dimana saya berlakon dalam teater muzikal yang berjudul, Fried Rice Paradise.

    "Biasalah, di Singapura, pasaran industri hiburan kecil. Jadi, penghijrahan saya di Malaysia mungkin memberi lebih rezeki buat saya," katanya.

    Taufik bersama Amy Search pada Konsert Gempak Astro Revo, baru-baru ini.

    Tambah bekas juara Singapore Idol ini, dia berharap, kehadirannya ke industri hiburan tempatan diterima dengan hati terbuka oleh para penggiat dan peminat seni tanah air.

    Dalam pada itu, Taufik tidak takut jika peminat-peminat di Singapura memarahinya berhijrah Malaysia kerana dia percaya peminat-peminatnya pasti faham dengan impian yang ingin dikecapinya.

    "Setiap orang mempunyai "lubuk" rezeki masing-masing dan begitu juga dengan saya. Tetapi saya tetap akan menerima tawaran di Singapura sekiranya ada dan ia terpulang kepada jadual.

    "Memandangkan sudah hampir tiga tahun saya tidak ada album baru, tahun 2011 mungkin membuka peluang untuk saya membikin album baru atau sebagai permulaan, saya keluarkan dengan single dahulu di mana saya sendiri yang mencipta lagu tersebut," ujarnya yang akan berkahwin dalam jangka masa empat tahun lagi.

    Ketibaan 2011 disambut meriah

    Posted: 01 Jan 2011 02:48 AM PST


    ORANG ramai teruja melihat pertunjukan bunga api sempena sambutan tahun baru 2011 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.


    KEHADIRAN tahun 2011 disambut penuh meriah oleh ribuan rakyat di seluruh tanah air malam tadi yang diserikan dengan pelbagai persembahan menarik serta pertunjukan bunga api.

    Seperti lazimnya, kebanyakan mereka berkumpul beramai-ramai untuk menanti detik 12 malam sebagai tanda bermulanya tahun baru 2011.

    Keseronokan sambutan menyambut tahun baru semakin meriah dengan sorakan orang ramai sebaik sahaja pertunjukan bunga api bermula.

    Di ibu negara, antara tempat yang menjadi tumpuan ramai adalah Dataran Merdeka, Subang Jaya, Bukit Bintang dan Petaling Jaya selain beberapa tempat lain di seluruh negara.

    Nekad guru tumpaskan penjenayah

    Posted: 01 Jan 2011 02:45 AM PST


    Gambar ihsan pembaca Kosmo! Haslinda Mohd. Noor DUA peragut terbaring lesu selepas dibelasah oleh sekumpulan penduduk di Kepala Batas, Pulau Pinang semalam


    KEPALA BATAS - Dua lelaki menyesal tak sudah apabila bukan sahaja gagal melarikan beg tangan yang diragut malah mereka cedera teruk dibelasah dengan batang golf oleh sekumpulan 20 penduduk dalam satu kejadian di Taman Bertam Putra di sini semalam.

    Kejadian pukul 8.30 pagi itu berlaku apabila suspek berusia 18 dan 23 tahun tersebut cuba melarikan beg tangan milik seorang guru, Azzahida Othman, 35.

    Difahamkan, sebelum kejadian, guru tersebut hendak menghantar anak lelakinya, Ikhmal Farhat Norhisham, 6, untuk mendaftar ke Sekolah Kebangsaan Bertam dengan menaiki sebuah kereta Perodua Kelisa.

    Sebaik keluar dari pagar rumah, mangsa telah didatangi suspek yang menaiki sebuah motosikal jenis Yamaha dan berpura-pura menanyakan arah jalan.

    Sumber memberitahu, suspek kemudian telah memecahkan cermin penumpang hadapan kereta guru itu lalu mengacukan sebilah pisau pada leher anaknya.

    Katanya, suspek kemudian merampas beg tangan mangsa yang diletakkan di tempat duduk belakang.

    "Geram dengan tindakan lelaki itu, guru wanita berkenaan kemudian nekad mengundurkan keretanya sebelum melanggar motosikal suspek menyebabkan mereka terjatuh.

    • Digg
    • Del.icio.us
    • StumbleUpon
    • Reddit
    • Twitter
    • RSS